محمد اسکندری ::
شنبه 87/1/24 ساعت 2:8 عصر
»» 11 کسر میزانهای دیگر (نت نویسی سه بر دو)
در کلیه مثالهای اخیرالذکر ، کسر میزان 4/4 بود . این کسر میزان بیشتر مـورد استفـاده قرار می گیرد و عموماً بصورت حرف C بزرگ لاتین ، بجای کسر متعارفی در ابتدای میزان نمایش داده می شود .
کسر میزان4/3 بیانگر وجود 3 ضرب در هر میزان است ، مانند والس . البته یک میزان سه ضربی می تواند بصورت 8/3 نیز باشد .با این تفاوت که ارزش نت در هر ضرب معادل یک چنگ است .
هر میزان شامل 3 ضرب به ارزش یک نت سیاه
هر میزان شامل 3 ضرب به ارزش یک نت چنگ
گاهی اوقات برای ساده تر شدن نت نویسی از کسر میزانهای متفاوتی استفاد می شود . به عنوان مثال گاهی در ریتم بلوز و شافل Shuffle از کسر میزان 8/12 استفاده می کنند که القا کنندة یک حس سه بر دوی قوی است .
در کسر میزان 8/12، عدد بالایی (صورت کسر) بیانگر تعداد 12 ضرب در هر میزان است و عدد پایینی ارزش زمانی هر ضرب (چنگ) را مشخص می کند . در مثال قبل ، دوازده نت چنگ را با هم می بینید . ولی بنظر می رسد که در حقیقت یک میزان 4/4 است با تعدادی سه بر دو . در اینجا باید از کاربرد عدد 3 کوچک روی دسته نتهای سه تایی خود داری کرد . در یک میزان 4/4 که تقریباً همه شواهد بر کار برد سه بر دو دلالت می کنند ، می توان کسر میزان را به 8/12 تبدیل کرد . به هر حال دربقیه قطعات باید حتماً بوسیله عدد 3 کوچک روی دسته نت ها ، سه بر دو بودن آنها بوضوح مشخص شود؛ زیرا دسته نت ها ممکن است بیش از یک ضرب را شامل شود . به مثالهای زیر دقت کنید .
در مثال قبل کسر میزان 4/4 با دسته های متصل به هم نت ها نشان داده شده است . علامتی که بر روی شمارة «دو ، و» می بینید ، یک سکوت چنگ است که ارزش زمانی آن به اندازه نصف یک ضرب می باشد . ضرب سوم ، نتهای سه لاچنگ دارد که باید مانند یک تریپله ( سه و آ ) نواخته شود . اما آنچه که در بالا آوردیم را می توان بصورت زیر نیز بیان کرد :
توجه کنید که چگونه اولین دسته سه تایی نت های چنگ به هم متصل شده اند ، ولی آخرین آنها روی ضرب 2 آغاز می شود ، دقیقاً مانند مثال اول .
نتهای ضرب سوم درست مانند ضرب اول هستند ولی در اجرا متفاوتند . بدین صورت که آن سه نت را (همانطور که قبلاً گفتیم) با یک خط منحنییا براکت مشخص می کنیم . این علامت در مورد دیگر دسته نت های متصل به هم از قبیل دولا چنگ ها ، پنج بر دو ، سه بر دوی مضاعف و هفت بر دو نیز باید بکار رود .
»» 12 نت های نقطه دار و خط اتحاد) Tie (
وقتی که بخواهیم یک نت اجرا شده مدت زمان بیشتری کشش داشته باشد ( اجرای آن نت طولانی تر شود ) ، دو راه در پیش رو داریم . راه اول این است که از یک خط منحنی بنام خط اتحاد استفاده کنیم . این خط روی دو نت هم صدا قرار می گیرد و ارزش زمانی آن را دو برابر می کند . راه دیگر آنست که از نقطه استفاده کنیم ( همانطور که در شمارة 9 گفته شد ) .
ببینید که در اولین میزان چگونه بر کشش ( ارزش زمانی ) نت سوم افزوده ایم . خط منحنی همان خط اتحاد است و بر افزایش یافتن ارزش زمانی نت مزبور دلالت دارد (در اینجا فقط اولین نت چنگ نواخته می شود و سکوت در نتیجه ادامه یافتن صدای این نت بوجود می آید) . در میزان سوم ، دیگر احتیاجی به استفاده از خط اتحاد نداریم . زیرا کشش مورد لزوم با نقطه دار شدن نت بدست آمده است ( یک نت سیاه نقطه دار معادل سه نت چنگ است ) . در نت نویسی برای گیتار ، خط اتحاد جهت نمایش تکنیک های اجرای نت بصورت لگاتو یا چکشی نیز استفاده می شود . در این صورت با توجه به اینکه روی دو نت غیر همصدا واقع می شود ، خط اتصال نام می گیرد . طبیعی است که خط اتصال خاصیت افزایش کشش را ندارد .
»» 13 سکوت) Rest (
در اینجا در مورد علائمی صحبت می کنیم که نامشان سکوت است و بیانگر لحظاتی هستند که هیچ نتی اجرا نمی شود و مکثی برقرار است . لحظات بی صدا . در زیر این متن شما می توانید علامت هر سکوت را که در پایان هر میزان آمده مشاهده کنید . توجه داشته باشید که سکوتهای چنگ و دولاچنگ و سه لا چنگ همانند معادلشان به ترتیب با یک و دو و سه قلاب مشخص می شوند .
هر سکوت در حقیقت باعث کاهش ارزش زمانی ضرب در یک میزان می شود . بخاطر داشته باشید که هر میزان از چهار ضرب تشکیل می شود . در نظر بگیرید که مجموع ضربهای کامل و کسری ، باید معادل 4 باشد . بطور مثال ، آخرین میزانی که در شکل زیر دیده می شود بدین صورت است :
4 = 8/1 + 8/1 * 3 + ( 2/1 + 1 ) + 2
از اینکه نت ها نقطه دار یا بدون نقطه اند اطمینان حاصل کنید تا در شمارش دچار مشکل نشوید .
»» 14 تشخیص الگوهای برابر و نابرابر
مثالهای زیر برای مقایسة راههای بخش بندی یک ضرب ارائه شده است . در سمت چپ ، تمام قسمتها با هم کاملاً برابرند و در سمت راست ، این بخش بندی طوری انجام شده است که با وجود اینکه شمارة نت ها یکسان است ، ولی اندازه هایشان برابر نیست . ضمن اینکه هر دو الگو صدای مشابهی تولید می کنند . این موضوع برای هر نوازنده و رقاص در فلامنکو بسیار مهم است که قادر به درک الگوهای برابر و نابرابر باشد .
در اینجا ، حروفی را برای شمارش در نظر گرفته ایم ، ولی به خاطر داشته باشید که سرعت اجرا در مورد سه بردو و سه بردوی مضاعف با هم فرق می کند . یعنی حروف « و » و « آ » با کششهای متفاوتی اجرا می شوند . به همان ترتیب که نتهای معادلشان ، یعنی چنگ و دو لاچنگ دارای ارزش زمانی متفاوتی هستند (باز هم متذکر می شویم که نت در سه بردو به بخشهای 3/1 ضرب و در سه بردوی مضاعف به بخشهای 6/1 ضرب تقسیم می شود ) . این موضوع ، تفاوت بین سیستم بخش بندی دوتایی و سه تایی را آشکار می کند . حروف نشان داده شده فقط برای یک ضرب هستند . ولی در طول یک میزان سه یا چهار ضربی نیز می توانند تکرار شوند .
اگر شما ضرب خوانی را با صدای بلند انجام می دهید ، باید حروف داخل پرانتزها را بدون تلفظ و در دلتان (یا با صدای بسیار آهسته) بخوانید ، یعنی جای آن را با سکوت پر کنید .
بخاطر داشته باشید که تمامی مثالهای زیر فقط برای برخی از وزنها از قبیل 4/2 ، 4/3 و 4/4 مناسبند . یعنی درمواردیکه هر ضرب یک نت سیاه است . و .......................... موفق باشید!
نوشته های دیگران()